Tips voor verkopers, mijn ervaring

Volgens mij zijn er nergens zoveel boeken over uitgebracht als over sales en marketing. Met name sales oftewel in normaal Nederlands, verkopen.

 

Ik vind dat best interessant omdat wanneer je kijkt naar de schrijvers zelf, het vaak éénpitters zijn met adviesdiensten of boekenschrijvers. In de praktijk vraag ik mij dan ook af hoe zij aan deze ervaring komen.

 

Wellicht hebben zij jarenlang ervaring in het verkopen bij grote bedrijven of bezitten zij veel theoriekennis. Maar de tijden zijn veranderd.

De klanten willen meer digitaal werken, ze willen direct resultaat, snel een offerte ontvangen, de bestellingen het liefst dezelfde dag, goed advies en persoonlijke aandacht. Nu heb ik heel wat boeken gelezen over het verkopen van producten en wat je wel en niet moet zeggen tijdens een verkoopgesprek. Wat verkoopsignalen zijn. Hoe een gesprek met een inkoper moet verlopen. Allemaal adviezen die zeer handig zijn. Ikzelf heb de ervaring dat persoonlijke aandacht en service de beste klanten oplevert.

 

Ik ben dan ook erg blij met Dictation Anywhere met spraakherkenning. Tijdens een gesprek maak ik enkele aantekeningen en terug in de auto dicteer ik binnen de app uitgebreid wat ik mij nog kan herinneren van het gesprek gebruikmakend van de aantekeningen.

 

Naast de technische handelingen en bestellingen van producten, dicteer ik juist ook de zachte kennis. Is een kind ziek, moet het paard naar de dierenarts, is er iemand jarig of gaat een personeelslid op vakantie. Staat er iets te gebeuren met bijvoorbeeld het bedrijf, de ICT, de inrichting of verlaat een medewerker het pand? Dan dicteer ik dat bij bijzonderheden.

 

De volgende keer bespreek ik het een ik zie dat de klant daar positief op reageert. Ook tijdens telefoongesprekken kan ik nog eens aanhalen hoe het nu staat met de poes die al erg oud is. Verder kan ik in de gaten houden of er over enkele maanden weer contact opgenomen moet worden over de op spel staande zaken.


Naast de uitgebreide documentatie in ons CRM systeem, Salesforce, kan ik de bestellingen snel doorgeven aan de backoffice en vragen of mijn collega’s direct een offerte willen sturen. De klant weet dat ik Dictation Anywhere gebruik en zijn daar zeer tevreden over. Zij maken geen aantekeningen meer omdat binnen enkele minuten zij een verslag via de mail binnenkrijgen. Want niet alleen mijn geheugen is niet bestand tegen zoveel informatie, maar ook de klanten weten de volgende dag al niet meer precies wat er besproken is.

 

Probeer 2 maanden Dictation Anywhere uit tegen geringe kosten. Deze kosten worden verrekend met de uiteindelijke opdracht.

Door deze methode van documenteren heb ik meer tijd en aandacht voor de klant wat ook direct meer resultaat oplevert. Zoals je weet wordt 20% meer aandacht aan de klant omgezet in 121% meer omzet. En ‘s avonds nog na het eten de informatie verwerken is niet meer nodig. Ik ben er erg blij mee. En het geld is het zeker waard. 

 

 

 

Richard, een accountmanager met Dictation Anywhere